Seilersanger fra fjern og nær

Håkon Henriksen har hentet inspirasjon fra både Lista og Middelhavet til sine nye utstillinger. Akvarellene i SAILORSONG er en fortelling hvor tilskuer selv bestemmer handlingen, mens VANDRERE er inspirert av en het debatt.

Kunst oppleves subjektivt, så enhver kan tolke på sitt vis, sier Håkon Henriksen, men legger til at akvarellene i SAILORSONG har en progresjon og en sammenheng, som en fabel.

Henriksen har selv vært sjømann. Han synes det maritime miljøet på Lista er midt i blinken for SAILORSONG, som skildrer både båtliv, landskap og mennesker. Separatutstillingen ses på Lista Kunstpunkt fram til 30. august, VANDRERE vises parallelt. I tillegg deltar Henriksen med verk i utstillingen META NOI» på Meta Hansens hus i Lillesand i høst.

– VANDRERE tar utgangspunkt i flyttblokker, altså steinblokker i naturen som man på 1800-tallet diskuterte hvor kom fra. Noen mente de kom med den store flommen, selve syndefloden, mens andre mente de var flyttet hit av isen. Sistnevnte hadde selvfølgelig rett, sier Henriksen, som gjengir steinblokkene figurativt.

– Min stil er nokså eksakt. Ser det ut som en stein, er det en stein, avslutter han.

Provoserte med damerumper

Håkon Henriksen har vandalisering og sensurering av egen kunst friskt i minnet når han ytrer seg i dagens debatt om sensur av kunst. Sensur i kunst og litteratur hører ingen sted hjemme. Vi har ytringsfrihet, og den må vi holde sterkt på, sier Henriksen.

Han har ingenting til overs for den nylige oppfordringen om å fjerne poesikunst over Markens, eller vandaliseringen av skulpturer rundt i verden.

Det er én ting å ikke like dem det er laget skulpturer av, men disse personene har eksistert. La oss heller bruke skulpturene som pedagogisk materiale.

Henriksen har vært med på litt av hvert gjennom mange år i Kristiansands kulturmiljø. Han var en av kunstnerne bak «SKULPTUR I NATUR»-prosjektet på Bragdøya, hvor flere kunstverk ble vandalisert. Og han fikk sine bilder av nakne kvinnerumper fjernet fra en utstilling på Hjørnegalleriet i 1982.

Selv syntes jeg disse damerumpene var lekre, men kemnerkontorets kvinnelige ansatte syntes det var forferdelig å måtte passere dem på vei til lunch, ler Henriksen, som derfor opplevde sensur av egen kunst.

Om kunstneren:
Håkon Henriksen (f. 1943) er født i Uppsala, Sveriges fjerde største by. Henriksen arbeider med maleri, grafikk og design. Han bor i Kristiansand, og har gjennom flere tiår vært en markant skikkelse i Kristiansands kunstmiljø. Utdannelsen har han fra Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og Statens Kunstakademi, begge Oslo. Henriksen har vært kunstlærer ved flere skoler, styreleder i Norske Billedkunstnere Agder og han var med på å starte Myren Grafikk og Agder Kunstsenter. Han har mottatt Kristiansand kommunes kunststipend, og er innkjøpt av bl.a. Norsk kulturråd, Nasjonalgalleriet, Christianssands Billedgalleri og Trøndelag Kunstgalleri. Henriksen er aktuell med utstillingene «SAILORSONG» og «VANDRERE» på Kunstpunkt Lista 8. – 30. august.

———————-
Tittelen PLAY/PAUSE henspiller på tilstanden vi alle har kjent på de siste månedene, hvor vi har gått fra et aktivt samfunn til en tilværelse som er satt på vent. Mange har tatt i bruk nye digitale hjelpemidler for å overholde smittevernsreglene, noe vi også gjør med denne digitale utstillingen. I første del av PLAY/PAUSE ba vi en gruppe kunstnere lage kunst sammen med barna sine, for så å vise verkene i våre digitale kanaler. I del to har vi invitert en ny gruppe kunstnere, som også er aktuelle med fysiske utstillinger på Kunstpunkt Lista, til å ta del i PLAY/PAUSE DEL 2.

Deltakende kunstnere fra Kunstpunkt Lista er:
Duoen USIKKERKUNSTJENTE består av Iben Isabell Krogsgaard og Alexandra Jegerstedt.
Inger Saltaag.
Håkon Henriksen.
Ørjan Amundsen.