Oransje mot det grønne – Preben Holst
Agder Kunstsenter har gleden av å invitere til soloutstillingen Oransje mot det grønne av Preben Holst, lørdag 27. mai kl. 13.00.
Åpningsord ved Else-Brit Kroneberg, kunsthistorisk kurator hos Kunstsilo og doktorgradsstipendiat ved UiA.
Utstillingsperiode; 27.mai – 25. juni. Fri inngang.
Å fange spøkelser
I utstillingen «Oransje mot det grønne» viser Preben Holst frem nye verk i form av en totalinstallasjon. Med bruk av foto, lyd og funnede objekter, gjengir kunstneren den stemningsfylte overgangen fra sommer til tidlig høst.
Som med hans tidligere arbeider, har dette prosjektet utviklet seg over lang tid. Bildene som stilles ut på Agder kunstsenter er tatt over en periode på fem år. De viser parsellhager og kolonihager i nærområdet hvor kunstneren bor i Oslo – steder han har gått forbi mange ganger, men aldri sett så nøye på før.
Måten Holst arbeider på, viser at fotografi på en måte er en umulighet. Her blir det en øvelse i å fange noe så flyktig som sollys, et øyeblikk, eller en stemning – noe som hele tiden er forbi eller i endring. Likevel sitter man igjen med noe helt håndfast. Kanskje er det nettopp på grunn av denne spenningen at kameraet er så sentralt i hans kunstnerskap. Han har de siste 20 årene arbeidet med spørsmål om identitet og tid – begge like flyktige fenomener som de er uendelig aktuelle temaer.
Hans portrettserier, som er i stadig utvikling, handler ofte om barn og unge som søker tilflukt i grønne landskap. De er både vakre og foruroligende. Det er alltid sommer, men ingen smiler. I disse bildene er det ingen handling, men man får likevel en sterk følelse av noe som kan ha skjedd. De er fulle av tvetydighet. Selv om det ikke lenger er noen mennesker til stede, kan «Oransje mot det grønne» sees som en naturlig utvikling av kunstnerskapet, hvor et prosjekt farger over på det neste. Selv uten menneskene siver melankolien og tvetydigheten gjennom.
«Jeg er like varsom i min tilnærming til disse hagene, som om jeg skulle gjort et portrett,» sier Holst selv. «Serien kan gi betrakteren muligheten til å minnes egne barndomssomre, tanken om en idealisert sommer eller en tid på hell.»
De velstelte hagene får like stor plass som de ville og rotete. Bildene er fulle av farger og detaljer som kan ta litt tid for øynene å hvile på. I det subtile skiftet fra sommer til høst skjer det samtidig en sakte men sikker kollaps, en dyster påminnelse om tiden som går. Gjerder og støttestrukturer er til stede som en slags påminnelse om at noen ønsker å ta vare på det som vil vende tilbake. Iblant er bildet tatt fra andre siden av gjerdet, noe som skaper forstyrrelse i bildet. Andre ganger er vi inne i hagene, der fargerike blomster og grønne planter vokser rundt, over og forbi de menneskeskapte strukturene.
Bak idyllen er det alltid noe som truer, og de vakre hagelandskapene blir fort et sted for grubling. Selv om vi inviteres inn i hagene, forblir noe likevel utilgjengelig.
av Tiril Flom, journalist og kritiker.
Preben Holst (f.1974), opprinnelig fra Kristiansand, bor og arbeider i Oslo. Holst er utdannet med Master i fri kunst ved Konsthögskolan i Malmö, Lund universitet (2009). Han har Bachelor i billedkunst fra Kunstakademiet i Trondheim, har studert i Berlin og vært tilknyttet London College of Communication etter å ha vunnet konkurransen Ny Nordisk fotografi i Göteborg i 2008. I 2011 vant Holst Sparebanken Pluss Kunstnerpris.
Under Nasjonalmuseets åpningsutstilling i 2022 viste Holst videoverket A picture of Youth. Hans andre bok, The Stranger, blir utgitt på det italienske kunstbokforlaget Skira i mai 2023.
Han har stilt ut ved Trondheim Kunstmuseum, Sørlandets Kunstmuseum, Ystad Konstmuseum i Sverige, Vejle Kunstmuseum i Danmark, Trafo Kunsthall, Oslo Kunstforening, Fotogalleriet i Oslo og en rekke ganger på Høstutstillingen ved Kunstnernes Hus.
Holst er innkjøpt av blant annet Trondheim Kunstmuseum, Sørlandets Kunstmuseum og Hasselblad Center i Göteborg.