SE LYS
Agder Kunstsenter feirer 40 år. Dette markeres med fem materialbaserte utstillinger gjennom hele året.
Vi har gleden av å invitere til årets første utstilling SE LYS
Åpningstale ved Jan Oddvar Skisland, ordfører Kristiansand kommune.
Utstillingsperiode: 07. mars – 22. mars.
Deltakende kunstnere; Ditte Alstad, Olaf Tønnesland Hodne, Eva Marit Edwardsen, Alida Rudjord, Camilla Prytz og Ruth Laila Steffensen.
Kunstnerisk råd ved Agder Kunstsenter ønsker å vie året 2020 til materialbasert kunst. Vi har valgt å utfordre inviterte kunstnere til «å uttrykke sin lidenskap» til/gjennom spesifikke materialer; metall, tre, keramikk og tekstil.
Den konseptuelle tendensen på den norske kunstscenen er i ferd med å snu, til fordel for håndver-ket, og overganger mellom det som tradisjonelt var kunsthåndverk og samtidskunst blir mer og mer flytende. Materialer og teknikker med tusen år lang historie kommenterer dagsaktuelle temaer. Den yngre generasjonen kunstnere definerer sin kunstnerpraksis i mindre grad innen en bestemt retning. Man forholder seg til et stort utvalg materialer, ulike typer teknikker og uttrykk. Etablerte kunstnere har i større grad sett det som naturlig å plassere seg innen en bestemt retning, og har uttrykt stolt-het over å være en del av en determinert fagtradisjon. Mange har spesialisert seg innen en be-stemt teknikk og fått stor anerkjennelse for dette. Disse parallelle forholdene er med på å skape en spennende dynamikk mellom det definerbare og flytende innen fagfeltet, mellom det bestående og den videre utviklingen.
Rene mineraler og lekne Barbiehoder
I utstillingen «Se lys» viser kunstnere fra Agder bredden i smykke- og metallkunst. Inspi-rasjonen har de hentet i alt fra tegneserier til japanske hager.
– Jeg synes det er en fantastisk idé å vie jubileumsåret til materialbaserte utstillinger, slik Agder Kunstsenter nå gjør. Det er en fin måte å vise bredde i de forskjellige materialene på, sier Camilla Prytz, én av seks kunstnere som er representert i årets første utstilling ved Agder Kunstsenter.
– Lokalet til Agder Kunstsenter er optimalt for denne utstillingen. Det er stort nok til at man kan gå rundt, men lite nok til at ikke smykkene forsvinner, sier Alida Rudjord.
I tillegg til fargerike emaljeskåler av Prytz og Rudjords nedtonede smykker i sølv og emalje, vises smykker og objekter av kunstnerne Eva Marit Edwardsen, Olaf Tønnesland Hodne, Ditte Alstad og Ruth Laila Steffensen. De representerer både nyutdannede kunstnere og etablerte navn.
– Vi ønsket å invitere kunstnere til å uttrykke sin lidenskap gjennom spesifikke materialer. Mens den yngre generasjon kunstnere i mindre grad definerer sin praksis innen én bestemt retning, uttrykker gjerne etablerte kunstnere stolthet over å være en del av en determinert fagtradisjon. Disse parallelle forholdende er med på å skape en spennende dynamikk mel-lom det definerbare og flytende innen fagfeltet, og mellom det bestående og den videre utviklingen, sier Agnes Repstad, daglig leder ved Agder Kunstsenter.
I anledning Agder Kunstsenters 40-årsjubileum i 2020, smykker jubilanten seg med en utstilling for smykker og andre objekter i metall. Også de fire påfølgende utstillingene vil ha ett bestemt materiale som tema, med et knippe sørlandskunstnere som representanter. Alle årets temautstillinger er kuratert av Kunstnerisk råd, som ønsker å rette fokus på materialbaserte kunstuttrykk og rendyrke grunnelementene. Det kan gjøres på mange måter, noe de seks kunstnerne viser med alt fra rocka hettesmykker og metallinsekter til fargerike emaljeskåler og nedtonede mineraler.
– Jeg sliper og former krystaller i ganske enkle former, gjerne i oval- eller skjoldform. Fokuset ligger alltid på steinen, og jeg liker spesielt godt å jobbe med rosenkvarts eller fuchitt, fortel-ler Olaf Tønnesland Hodne.
Eva Marit Edwardsen har latt seg inspirere av japanske hager, templer, kimonoer og arki-tektur. Hun bruker blant annet en teknikk kalt keumboo på sine smykker.
– Det er en flere tusen år gammel teknikk som ble brukt på samuraisverd, forteller hun.
Ditte Alstad tar med seg småkryp til utstillingen, rettere sagt uidentifiserbare vesener i metall.
– Jeg har alltid vært fascinert av det at man kan se at et objekt er konstruert, men at det likevel føles levende. Det døde og uorganiske kontra det levende og organiske, sier Alstad. Ruth Laila Steffensen kaller seg skrotnisse, og bruker gjerne det hun samler på i smykkene sine, som tenner eller Barbiehoder. Gullsmedutdannelsen tok hun i Skottland, hvor hun også hentet inspirasjon til sine hettesmykker. De består av bestemorens hjemmestrikkede hetter påført kjeder og objekter.
– Hettesmykkene er en kommentar til de skotske ungdommene i sine «hoodies». Av media ble de fremstilt som skumle kriminelle, men inni hetta var de jo bare vanlige ungdommer, sier hun.
Smykkene hennes er for alle kjønn, men hun synes det er ekstra stas at de bæres av menn.
– Herresmykkemoten har stort sett vært den samme siden jeg fikk min første jobb i en gull-smedforretning for tjue år siden. Nå som menn tør å eksperimentere mer med smykker, er det gøy å strekke grensene litt.
Tekst: frilansjournalist Mai Linn Tronstad
Kunstnerne bak «Se lys» som vises 7. – 22. mars 2020 i Agder Kunstsenter:
Camilla Prytz: «Jeg prøver alltid å skape en it-faktor. Aller helst skal man miste litt pusten og ha lyst til å spise objektene jeg lager»
Kunstner og designer fra Oslo, bor i Kristiansand. Utdannet glassblåser i Sverige. Har glass-verksted på Odderøya og emaljeverksted i Marvika. Lager objekter i glass, smykker og emal-jeskåler.
Alida Rudjord: «Jeg er opptatt av materialets kvaliteter, og det fine fargespillet emaljen kan få når den brennes over bearbeidet sølv»
Fra Farsund, bor i Arendal. Mest kjent for karakteristiske brosjer, ringer og halsklaver i stål og emalje. Har laget det nye ordførerkjedet for Kristiansand. Utdannet i Oslo, stilt ut i inn- og utland.
Eva Marit Edwardsen: «Jeg har alltid vært fascinert av Japan, og smykkene mine er inspi-rert av arkitekturen og de gamle templene og hagene der»
Smykkekunstner og gullsmed med verksted/atelier i Kristiansand. Lidenskapelig opptatt av materialet og alt lages for hånd. Har lært faget i USA, Kristiansand, Sveits og England.
Olaf Tønnesland Hodne: «Jeg har alltid vært veldig interessert i steiner og mineraler, og stjal krystaller fra lysekrona hjemme som liten»
Smykkekunstner fra Evje, bor i Oslo. Utdannet i Oslo og Japan. Jobber med metall og minera-ler han sliper selv. Beskriver kunsten sin som materialbasert, minimalistisk og brutalistisk.
Ditte Alstad: «Jeg har alltid vært opptatt av biologi, helt siden jeg samlet insekter i min barndom. Ved å lage dyrene mine, får jeg brukt denne siden av meg selv»
Flyttet mye rundt i Norge i oppveksten, bor nå i Lillesand. Lager smykker og skulpturer i for-skjellige metaller. Opptatt av biologi, og forener gjerne dette med kunsten.
Ruth Laila Steffensen: «I utstillingsperioder kan jeg eksperimentere og gå litt mer «bana-nas» enn jeg gjør i hverdagsproduksjonen»
Bachelor i Jewellery and Silversmithing fra Glasgow. Arbeidet som gullsmed i Glasgow og Kautokeino. Bor i dag i Kristiansand, hvor hun driver Underlig – et Smykkeverksted på Od-derøya.