HVISK TYNGDE

Agder Kunstsenter har gleden av å invitere til åpning av gruppeutstillingen

HVISK TYNGDE – materialbase: Metall.

6. mars kl 13.30, vi anbefaler alle å ha på munnbind.

Åpningsord ved Kjetil Nordhus, vokalist i Green Carnation og kommunikasjonsmedarbeider på Kilden.

Deltakende kunstnere er: HÅKON GÅRE, METTE BIRKELAND, LARS MORELL, ESPEN DIETRICHSON, KAREN PETTERSEN, STINE BRÅTHEN og MARGRETHE WEISSER


Å løse en floke  

Å arbeide med metall byr på motstand, men også muligheter. Det inspirerer de sju kunstnerne i utstillingen «Hvisk tyngde», som tar for seg metallets materialitet. 

At metall, et materiale som egentlig er hardt og lite medgjørlig, likevel kan formes, interesserer Håkon Gåre.

  • Det kjennes fascinerende og godt å kunne mestre et slikt materiale. Man kan trekke en parallell til det å løse en floke, et problem som virker umulig å finne ut av, men så får man det til likevel, sier Gåre, som gjerne arbeider med gjenbruksmaterialer. 

Utstillingen «Hvisk tyngde» i Agder Kunstsenter viser større og mindre metallskulpturer av sju kunstnere med tilknytning til Agder. Mette Birkelands verk er et kombinasjonsarbeid i tre og metall. 

– Jeg bor i et enkehjem med tung historie. Alle menn som bodde her på 1800-tallet døde på sjøen, og kvinnene var igjen alene med barna. Nå bor jeg her alene med mitt barn. Døren jeg brukte som lerret for metallet til denne utstillingen, kommer fra dette huset, og har maling fra flere av husets epoker. Messingdelen er ment å være i sjøen som fiskeredskaper. Dette livet fikk de ikke, de er nå fanget på døren som en kaotisk tegning, sier Birkeland. 

Lars Morell viser to skulpturer som, i likhet med malerier han har jobbet med, er en tolkning av skyggeformer. 

– Se for deg en blomstervase i en vinduskarm. Den kaster en skygge. Det kan være på en jevn overflate, eller det kan være på et teppe eller noe annet som forstyrrer skyggen. Jeg har spilt videre på slike forvrengninger i disse arbeidene, gjort bearbeidelser til det ser ut som noe annet, forklarer Morell.

Tekst: Mai Linn Tronstad

Agder Kunstsenter 06. mars – 28. mars 2021

Kunstnerne bak «Hvisk tyngde»

Mette Birkeland: «Metall kan møte deg som noe forførerisk og vakkert. Det kan farges og behandles, sprekke og forenes, og det har en motstand som krever kraft og energi for å påvirkes.»

Mette Birkeland (f. 1987) er fra Arendal. Hun har en mastergrad i visuell kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo, samt kunstutdanning fra Kunstskolen i Bergen og Einar Granum Kunstfagskole. I tillegg er hun utdannet lektor i estetiske fag ved Universitetet i Agder. Birkeland har måttet tilpasse seg et annet liv etter utdannelsen, da hun gradvis mister synet og har blitt hørselshemmet. «Dette påvirker min hverdag på mange områder, og jeg kan ikke jobbe med kunst på samme måte som tidligere».

Lars Morell: «Bronsens  historiske forankring gjør at skulpturene allerede er plassert i en kategori for spørsmål rundt komposisjon og tematikk har begynt.»

Lars Morell (f. 1980) er født i Kristiansand, vokst opp i Søgne og bor og arbeider i Oslo. Han er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo og Nordland Kunst- og Filmfagskole. Morell har en rekke utstillinger i inn- og utland bak seg, og hans arbeider finnes i en rekke private og offentlige kunstsamlinger. Morell er aktuell med gruppeutstillingen «30 grader i februar» i QB Gallery i Oslo, og i juli stiller han ut arbeider i Søgne gamle prestegård. Morell arbeider mye med skyggens form. 

Stine Bråthen: «Det som fascinerer meg med metall er nok fleksibiliteten., at det kan skifte tilstand fra det flytende til det faste. Det finnes i naturen, og det kan kjøpes som metervare.»

Stine Bråthen (f. 1983) er født i Kristiansand. Hun har mastergrad i kunst og håndverk og bachelorgrad i metall og smykkekunst fra Kunsthøgskolen i Oslo. I tillegg har hun studert skulptur ved Århus kunstakademi i Danmark og kunst og håndverk ved Universitetet i Agder. Bråthen har stilt ut sine arbeider i inn- og utland, blant annet i Polen, Portugal og Litauen. I «Hvisk tyngde» stiller hun ut en stålskulptur som tar utgangspunkt i indre strukturer. 

Espen Dietrichson: «I de siste årene har jeg jobbet hovedsakelig med bronse. Bronse gir mulighet til å jobbe med former som bare så vidt henger sammen, og som utfordrer ideen om balanse.»

Espen Dietrichson (f. 1976) ble født i Stavanger, vokste opp i Arendal og bor og arbeider i Oslo. Han er utdannet ved Oslo Tegne og Maleskole og Statens kunstakademi. Dietrichson jobber hovedsakelig med skulpturer i en rekke materialer, men arbeider også med tegninger og silketrykk. Han har stilt ut i inn- og utland, og har mottatt en rekke stipender, som Jakob Weidemann-stipendet, kunstnerstipend fra staten og Aust-Agder fylkeskommunes kunstnerstipend.  

Margrethe Weisser: «I mitt kunstnerskap reflekterer jeg over de dype eksistensielle spørsmålene i dialog med materialer av ulike slag. Hva er materialet? Hvem er jeg? Hva oppstår i møtet mellom oss? Hvilken dialog kan vi ha, og hva kan komme ut av den? Undringer omkring værensspørsmålet setter mitt liv i perspektiv – både fortid, nåtid og fremtid.»

Margrethe Weisser (f. 1967) er født i Kristiansand, men bor og arbeider i Oslo. Hun har en master i kunstfag fra Kunsthøgskolen i Oslo, i tillegg til svennebrev som møbelsnekker og faglærerutdannelse fra Statens lærerhøgskole i forming (Blaker).

Håkon Gåre: «Når vi blir eldre, undersøker vi ikke ting rundt oss i like stor grad  lenger, og ser ikke nye bruksområder for det som er ødelagt. Jeg ser ofte verdi der andre kanskje ser søppel.»

Håkon Gåre (f. 1980) er født og oppvokst i Oslo, men bor og arbeider i Lillesand. Gåre har en bachelor fra avdeling for Metall og smykkekunst og en Master of Fine Arts fra Kunst og håndverk ved Kunsthøgskolen i Oslo. I tillegg har han utdannelse som tekstforfatter fra Westerdals School of Communication i Oslo. Han føler seg hjemme blant materialer, begynte tidlig i utdannelsen å utforske smykker og objekter og beveget seg deretter til større skulpturer og installasjoner.

Karen ElisabethTjomsland Pettersen: «Jeg finner inspirasjon i strukturer og sansbare overflater, og er interessert i møtet mellom objekter. Jeg arbeider ofte med materialer jeg har funnet.»

Karen Elisabeth Tjomsland Pettersen (f. 1982) arbeider innenfor ulike teknikker som collage, fotografi og skulptur. Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen og Kunsthøgskolen i Oslo, og hun bor og arbeider i hjembyen Kristiansand. Spennet mellom menneskelig og geologisk tid er interesser og motiver som går igjen i verkene hennes.