FLEKKERØY KIRKE

Om kirken:

Våren 2018 inviterte Kristiansand kirkelige fellesråd til lukket konkurranse om utsmykking av nye Flekkerøy kirke.

Flekkerøy kirke ble bygget i 1960 og er tegnet av arkitekt Gabriel Tallaksen. I 2002 satte menighetsrådet på Flekkerøy i gang en prosess med tanke på utvidelse av kirken. I fellesrådets handlingsprogram 2011-2014 ble det gjort vedtak om renovering og utvidelse av Flekkerøy kirke. Høsten 2014 ble det sendt ut invitasjon til prekvalifisering til arkitektkonkurranse. I februar 2015 ble 5 arkitektkontorer invitert til å delta i konkurransen om å tegne Flekkerøy kirke. Arkitektkonkurransen ble vunnet av arkitektene Hille Melbye og prof. Einar Dahle med sitt utkast «Ny Horisont».

«Ny Horisont» er et funksjonelt og visjonært kirkebygg hvor deler av den gamle kirken blir bevart og integrert i det nye. Den gamle kirken blir menighetssal i den nye kirken. Nytt kirkerom forbindes med menighetssal gjennom et stort kirketorg.

Byggets/prosjektets navn: Flekkerøy kirke

Prosjektansvarlig: Kristiansand kirkelige fellesråd

Arkitekt: Hille Melbye Arkitekter AS

Kunstfaglig prosjektleder: Tone Kjønniksen


Utførende kunstner og kort beskrivelse av hva hun har utført:

Päivi Laakso

  • Tekstil, vev
  • Installasjon

Ferdigstilt: 2020.

Elin Igland

Tittel: «Ny Horisont» 2020

Kunstart: 3 vevinstallasjon

Materialbeskrivelse: 100% norsk ull (spælsau), nylongarn, fiskesnøre, tre

Teknikk: Jacquardvev

Beskrivelse av verket «horisont»

Utsmykkingen består av tre vevnader fastmontert på fondvegg, med fiskesnøre som strekker seg fra hver vevnad og opp til overlyset i taket, samt en stein i innfelt nisje på sidevegg i kirkerommet.

Utgangspunktet for utsmykkingen er en liten stein funnet på kirkeplassen av typen rosa granitt. Vevnadenes visuelle utrykk baseres på steinens forstørrelse i mikroskop og foto av denne forstørrelsen. Steinen er utstilt i en egen nisje på sidevegg i kirkerommet, i veggen mellom kirkerom og barnesakristiet. Ved siden av nisjen er det montert en plate i stål med informasjon om utsmykkingen.

Vevnadene er produsert med tradisjonelt billedvevgarn i 100 % norsk ull og nylongarn på digital jacquardvev-maskin. Materialvalg og vev-metode representerer en kombinasjon av moderne vev, som på samme tid har røtter tilbake til historien med billedvev og kirketekstiler. Vevnadens innslagsfarger er hvit, gul, rosa, rød, grønn og lilla. Disse fargene er valgt på bakgrunn av steinens farger og de liturgiske fargene. I tillegg til disse fargene i ull, er det også innslag i nylon for å forsterke effekten av lyset som treffer vevnadene, ha et materielt bindeledd mellom vevnaden og fiskesnørene som strekkes opp mot taket, og forsterke en tredimensjonal effekt i vev-flaten. Renningen i vevnadene er i monofilament, en kvalitet tilnærmet lik trådene som går til overlyset. Tilvirkningen av vevnadene har skjedd i samarbeid med Stef Miero ved TextileLab, Audax Textile Museum i Tilburg, Nederland.