Marte Gunnufsen
Agder Kunstsenter har gleden av å invitere til åpning av soloutstillingen WATER MUSIC av MARTE GUNNUFSEN.
Lørdag 14. mai kl 13.
Åpningsord ved Laura Christina Brøvig Vallenes, performance kunstner og skuespiller.
Marte Gunnufsen
«Water Music»
I Marte Gunnufsens arbeid veves gjerne profane og religiøse elementer, «høye» kunstformer og subkulturelle uttrykk, sammen til fortellinger om individualitet og utenforskap. I video, performance og andre tidsbaserte kunstneriske prosjekter opptrer skikkelser og personligheter som gjennom identitet og legning, eller gjennom arbeid eller fysiske egenskaper, finner seg stilt på siden av og utenfor det etablerte fellesskapet. Gunnufsens kunst gir glimt inn i verdener de fleste av oss bare kjenner på avstand: fra bak scenen-virkeligheten til sexarbeidere og drag queens til verden slik den oppleves for hørselshemmede og mennesker med albinisme.
Gunnufsen er utdannet klassisk pianist, og både egne og andres musikalske komposisjoner opptrer som sentrale deler i hennes videoproduksjoner. I utstillingen på Agder Kunstsenter tar hun oss med under vann, i både konkret og metaforisk forstand. «Water Music» har tittel etter Händels kjente samling orkestersatser, første gang oppført på en elvepram på Themsen i 1717. Utstillingen viser to nye videoverk som inngår i en totalinstallasjon – et «gesamtkunstwerk» som fyller kunstsenterets rom med bilder, skulpturelle objekter, musikk og performative fremførelser i videoformat.
I utstillingens tittelverk «Water Music» og tvillingverket «Under Water Music» følger kameraet en gruppe unge synkronsvømmere under gjennomføring av en koreografi tilpasset den italienske barokk-komponisten Giovani Battista Pergolesis vakre og følelsesladde versjon av den katolske hymnen Stabat Mater. Filmopptakene er gjort i det nybarokke Bislett Bad i Oslo; musikken er spilt inn i Gunnufsens egen regi i ærverdige Gamle Aker kirke, av sangere og musikere fra Ensemble Freithoff. «Water Music» viser musikkensemblet plassert langs bassengkanten, kanskje som et fjernt ekko av Händels konsert på elva, mens de framfører hymnen som opprinnelig ble skrevet på 1200-tallet, og som beskriver den hellige jomfru Marias lidelser under sønnens korsfestelse.
«Under Water Music» viser de samme danserne, filmet under vann. Den romlige installeringen i kunstsenteret gir betrakteren en mulighet til selv å ha en følelse av å være i og omringet av vannet. Akustikken i opptakene fra kirken resonerer likeledes til romklangen i en svømmehall. Installasjonen blir slik en invitasjon til å oppleve seg som tett på og nærmest del av scenen som utspiller seg blant de unge kvinnene, i hektisk og tilsynelatende kaotisk forflytning langs bunnen idet de hjelper hverandre i utførelsen av den komplekse koreografien som utspiller seg på overflaten.
De to videosekvensene av den samme koreografien holder slik opp en motsetning mellom å som betrakter befinne seg både i og på utsiden av et harmonisk og synkronisert hele, og mellom en overflate av letthet og perfeksjonert harmoni – slik den kommer til uttrykk i musikken og svømmernes bevegelser – og den understrømmen av prøvelser, lidelse og tvil som ligger bak enhver veltilpasset fasade.
– Arve Rød
Marte Gunnufsen (f. 1980) er utdannet som både klassisk pianist og billedkunstner fra Griegakademiet, Norges Musikkhøyskole og Kunstakademiet i Bergen. Gunnufsen har deltatt på solo- og gruppeutstillinger i Norge, Storbritania, Finland, Sverige, Polen, Nederland og USA på institusjoner som Zachęta – National Gallery of Art (Warszawa), AC Institute (New York), Noplace (Oslo), Sørlandets Kunstmuseum (Kristiansand), Bomuldsfabriken Kunsthall (Arendal) og Supermarket Art Fair (Stockholm). Gunnufsen bor og arbeider i Oslo.